Samverkansledning

Samverkan med effekt. På riktigt.

Samverkan och Partnering kom till som ett svar på en genomlysning av byggbranschen och dess utmaningar som startades med utredningen ”Rethinking Construction” i Storbritannien 1998 och Byggkommissionens Svenska motsvarighet ”Skärpning gubbar” 2002. Där pekade man på förändrade branschstrukturer och utveckling av samarbetsklimat och samarbetsförmågor, gemensamma mål, förändrade avtal och ekonomiska incitament, som nycklar till att lösa branschens problem med skenande byggkostnader, rättsliga tvister, konflikter, karteller och bristande tillit.

Intentionerna var goda och har givit en del goda resultat. Men vill man vara kritisk, så återstår fortfarande väldigt mycket att göra om man vill uppnå den fulla effekten av samverkan. Det görs många välmenande insatser i olika projekt, men resultaten är ofta skrala. Det blir många gånger en förbättring ifråga om samarbetsklimatet, men förbättringarna ifråga om tid, kvalitet och ekonomi uteblir ofta. En anledning till det vill vi påstå är bristande kunskaper kring vad som faktiskt skapar effektivitet och välfungerande projektorganisationer, i kombination med oförmåga att ta ett strategiskt helhetsgrepp om samverkan i projekten. Det handlar inte om att få till ett par workshops med trevlig stämning. Det handlar om att arbeta på ett helt annat sätt.

Vår ingång till samverkan bygger på praktisk erfarenhet från 200 byggprojekt där en kärna har varit att utveckla effektiva ledningssystem i stora och komplexa entreprenader utifrån organisationspsykologisk kunskap. Vi utgår ifrån den strategiska nivån, etablerar ett samarbete med projektets styrgrupp och nyckelpersoner, där vi tillsammans tar ett helhetsgrepp om projektet utifrån dess mål och förutsättningar.

Detta inkluderar skapande av ändamålsenliga incitament och avtalsmässiga förutsättningar för de ingående parterna, inklusive konsulter och underentreprenörer, samt en organisationsstruktur och ett planerings- och ledningssystem som ligger i linje med målen för samverkan. Därefter görs riktade insatser för att sätta gemensamma mål, leda utvecklingen av ett effektivt samarbete inom kärnan i projektet, etablera arbetssätt och rutiner för effektiv kommunikation och konflikthantering. Och sist men inte minst skapas ett system där vi systematiskt reflekterar kring projektets processer och hela tiden vidareutvecklar dessa med fokus på att nå och överträffa de uppsatta målen.

Vill du veta mer?

Kontakta gärna oss!